Kabotaj
(Cabotage) merupakan pengangkutan barangan atau penumpang antara dua titik
dalam negara yang sama. Pada asalnya bermula dengan perkapalan, kabotaj kini
turut melitupi penerbangan, kereta api, dan pengangkutan jalan.
Kabotaj
adalah "perdagangan atau navigasi di perairan pantai, atau, hak ekslusif
sesebuah negara menguruskan laluan udara dalam jajahannya."
Kabotaj
kebiasaannya digunakan sebagai sebahagian istilah "hak kabotaj," hak
bagi sesebuah syarikat dari satu negara untuk berdagang di negara lain.
Perdagangan
kabotaj adalah istilah politik menggambarkan "perdagangan persisiran
sesebuah negara oleh kapal yang mengibar bendera negara tersebut".
Biasanya,
negara perindustrian mempunyai undang-undang khas berkenaan perdagangan dan
pengangkutan barangan dan penumpang dalam perairan negara mereka apabila kapal
yang membawanya didaftarkan secara tempatan.
Undang-undang
ini dikenali sebagai "undang-undang kabotaj", memberikan konsesasi
kepada kapal tempatan dengan menghadkan pelabuhan dan penggunaan laluan oleh kapal
dengan pendaftaran asing "bagi menggalakkan pembangunan penggangkutan
tempatan"
Pada
awalnya, undang-undang sebegini akan melindungi perdagangan tempatan dengan
memberikan kelebihan berbanding eksport. Kemudian ini akan meningkatkan
pendapatan negara melalui cukai pendapatan dan bayaran yang didapati dari kapal
asing.
Negara
mendapat peningkatan pendapatan apabila perniagaan asing memutuskan untuk
mendaftar kapal mereka secara tempatan.
Untuk
mengelak undang-undang dan cukai sebegini, perniagaan sejagat mendaftar kapal
mereka dengan negara kepulauan keci, yang mempunyai kurang sekatan pengangkutan
dan dicukai jauh lebih rendah berbanding negara asal mereka.
Setiap
negara memiliki peraturan dan undang-undang tersendiri mengerai perdagangan
kabotaj. Sebagai contohnya, peraturan kabotaj di bawah Akta Marin Perdagangan
1920 (US) menghadkan pengangkutan barang atau penumpang antara pelabuhan
Amerika Syarikat kepada kapal yang dibina di Amerika Syarikat dan mengobarkan
bendera Amerika Syarikat.
Sebagai
tambahan, sekurang-kurangnya 75 peratus anak kapal mestilah rakyat Amerika
Syarikat. Selain itu pembaikian badan dan struktur utama kapal yang mengibarkan
bendera Amerika Syarikat dihadkan kepada 10 peratus berat besi binaan asing.
Larangan ini menghalang kebanyakan kapal Amerika Syarikat dari diubah suai di
limbungan kapal asing.
No comments:
Post a Comment