Manusia diberi kebebasan untuk menentukan
apa yang ingin dilakukan asalkan ia tidak bertentangan dengan peraturan agama. Begitu
juga sebagai rakyat, kita bebas melakukan apa saja untuk kebaikan diri selagi
ia tidak menyalahi Perlembagaan dan undang-undang negara.
Perkara sama juga berlaku dalam semua
organisasi atau kumpulan yang memberi kebebasan kepada ahlinya untuk melakukan
perkara yang tidak berlawanan dengan peraturan atau kebiasaan yang diamalkan.
Dengan kata lain, istilah kebebasan
sepenuhnya tidak wujud dalam hidup manusia. Kita dibatasi dengan peraturan
agama, undang-undang dan kebiasaan yang telah ditetapkan.
Sekatan itu bukan menghalang hak kebebasan,
tetapi untuk memberi kebaikan dan mencegah keburukan. Setiap negara atau
masyarakat mempunyai peraturan berbeza mengikut keperluan setempat.
Di kalangan umat Islam, masih banyak mereka
yang keliru atau jahil mengenai kebebasan dalam beragama menurut perspektif
Islam. Pada mereka, kebebasan bererti boleh melakukan apa saja menurut kehendak
hati dan nafsu biarpun ia bercanggah dengan kehendak agama dan bertentangan
nilai kemanusiaan yang luhur.
Mereka menggunakan hujah yang kononnya
dalam Islam tidak ada paksaan. Mereka menggunakan firman Allah SWT dalam surah
al-Baqarah, ayat 256 yang bermaksud: “Tidak ada paksaan dalam agama (Islam)
kerana sesungguhnya sudah nyata kebenaran (Islam) daripada kesesatan
(kufur)."
Maksud sebenar ayat tersebut ialah tidak
ada paksaan orang bukan Islam memeluk Islam. Sedangkan, sesiapa yang telah
menerima Islam sebagai agama anutan, maka dia tertakluk kepada syariat yang
telah ditetapkan.
Perkara ini sebenarnya bukan dalam soal
beragama sahaja. Undang-undang negara, peraturan persatuan atau pertubuhan,
bidang pekerjaan dan sebagainya tidak memaksa seseorang menyertainya. Tetapi,
apabila masuk dalam kelompok itu, mereka terpaksa mengikuti segala peraturan
yang berkaitan dengannya.
Jadi, alasan hak kebebasan tidak boleh
digunakan dalam konteks untuk mengelak diri daripada melakukan atau melunaskan
tanggungjawab sebagai seorang Islam. Apa yang diperintahkan dilakukan, maka
hendaklah ia disempurnakan seperti yang ditetapkan. Manakala perkara yang
dilarang pula hendaklah dijauhkan atau dihentikan daripada terus
melakukannya.
Syariat Islam telah termaktub di dalam
al-Quran dan al-Hadis. Tidak ada pindaan, pengurangan atau penambahan boleh
dilakukan oleh sesiapa saja. Ajaran Islam terpelihara sepenuhnya sehingga ke
hari kiamat.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Aku tinggalkan kalian untuk dua perkara, kalian tidak akan sesat selama
berpegang padanya, iaitu kitabullah (al-Quran) dan Sunnah Rasulullah."
(Hadis riwayat Muslim)
Sebab itu, umat Islam ditegah menerima
bulat-bulat amalan kaum lain tanpa menyelidik dahulu sama ada perkara itu
dibenarkan diamalkan oleh Islam atau tidak. Sebenarnya Islam tidak melarang
kita mengikut amalan yang baik dan tidak bertentangan dengan syariat Islam
walaupun perkara dicontohi daripada oleh bukan Islam.
Sebab itu kita disuruh agar meniru budaya
kerja masyarakat Jepun yang mementingkan kualiti, ketepatan masa, budaya ilmu,
inovasi, kreatif dan sebagainya. Amalan ini berjaya meletakkan masyarakat Jepun
mencapai kemajuan dan kemakmuran negara terbaik di dunia.
Namun, perlu diyakini bahawa apa yang
diamalkan masyarakat Jepun itu telah lama dijelaskan dalam ajaran Islam.
Amalannya inilah yang dilakukan umat Islam pada masa dulu yang membawa kepada
kegemilangan empayar kuasa Islam, khususnya apa yang dicapai di Baghdad. Malangnya,
umat Islam semakin jauh daripada tuntutan agama dan terus ketinggalan dalam era
dunia moden hari ini.
Tindakan umat Islam yang semakin lama
semakin jauh meminggirkan agama Islam dan ajarannya yang suci dalam realiti
kehidupan atas alasan kebebasan yang dilaungkan telah membawa padah. Mereka
menggantikan ajaran Islam dengan fahaman lain biarpun masih mengaku sebagai
Islam.
Ingatlah, hanya Islam menunjuk jalan yang
benar. Justeru, umat Islam ditegah mengambil panduan hidup selain daripada apa
yang telah ditetapkan oleh Islam.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Barangsiapa yang mengambil selain Islam sebagai agama, tidak akan
diterima apapun darinya dan ia di akhirat tergolong orang yang rugi."
(Surah Ali Imran, ayat 85).
Hakikatnya, kebebasan mutlak sebenarnya
tidak wujud pada setiap insan. Sebab itu, usahlah kita terus menggunakan isu
kebebasan semata-mata hendak melanggar kebiasaan yang diamalkan dalam agama.
Tetaplah berpegang kepada peraturan dan hukum yang telah ditetapkan oleh Allah
SWT kerana itulah yang sebaik-baiknya untuk seluruh manusia.
No comments:
Post a Comment