Guru adalah kerjaya profesional
paling banyak di Malaysia. Lepasan universiti banyak menyertai bidang
pendidikan berbanding kerjaya lain. Jadi, guru dihormati bukan saja kerana
kerjayanya mulia, tetapi juga bila sebut guru sudah tentu paling kurang bergaji
taraf diploma. Lumayan pendapatan guru.
Guru dikenalpasti sebagai
penyumbang utama kekuatan ekonomi Kelantan. Perbelanjaan guru memberi pusingan
ekonomi yang menjana ekonomi Kelantan secara keseluruhannya.
Bilangan guru di Kelantan seramai
28,048. Purata anggaran pendapatan bulanan guru sebanyak RM3150 sebulan. Maka
pendapatan yang dibayar kerajaan Pusat kepada guru yang bertugas di Kelantan
ialah RM88 juta sebulan atau lebih RM1 bilion setahun.
Jika dianggarkan perbelanjaan
guru di Kelantan sebanyak 60 peratus, jumlah sebulan ialah RM53 juta atau RM636
juta setahun. Jumlah perbelanjaan guru itu melebihi pendapatan dan
perbelanjaan Kerajaan Kelantan iaitu kira-kira RM600 juta setahun.
Itu pendapatan dan perbelanjaan
guru yang berkhidmat di Kelantan. Sebenarnya, jumlah guru kelahiran
Kelantan yang berkhidmat di seluruh Malaysia berjumlah 57,740 orang.
Ini bermakna anak kelahiran
Kelantan yang bertugas sebagai guru lebih ramai bertugas di luar Kelatnan. Sebab
itu, amat sukar untuk guru dari Kelantan mendapat tempat untuk bertugas di
Kelantan.
Guru kelahiran Kelantan yang
bertugas di luar Kelantan sudah pasti membawa pulang berbelanja di Kelantan
pada masa cuti mahupun memberi sumbangan tetap kepada keluarga
masing-masing.
Katakan seorang guru kelahiran
Kelantan yang bertugas di luar Kelantan menghantar pulang wang sebanyak RM300
sebulan, jumlah terkumpul ialah sekitar RM1juta atau kira-kira RM12 juta
setahun.
Begitu besar sumbangan guru
Kelantan kepada kelangsungan ekonomi Kelantan. Itu baru dikira sumbangan
guru. Bagaimana pula yang berkhidmat dengan Kementerian Kesihatan, polis,
tentera dan bomba? Tentu banyak. Maka itulah yang menyumbang kepada
kekuatan ekonomi Kelantan. Sebab itu, urusan pengekonomian di Kelantan berjalan
lancar dan boleh dikategorikan kaya.
No comments:
Post a Comment