Kedudukan sunah sebagai sumber hukum ditolak oleh golongan antihadis yang hanya menerima al-Quran sebagai sumber hukum yang mutlak dan hanya satu-satunya.
Sebenarnya, penolakan golongan antihadis itu
itu dengan sedirinya menolak al-Quran kerana dalam al-Quran terdapat ayat
menyatakan tanggungjawab Nabi Muhammad SAW menjelaskan kepada manusia mengenai
sesuatu perkara.
Firman Allah SWT dalam surah an-Nahal, ayat
44 yang bermaksud: "Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) al-Quran
supaya kamu menerangkan kepda umat manusia akan apa yang telah diturukan kepada
mereka."
Firman Allah lagi yang bermaksud: "Apa
yang diberikan Rasul kepadamu maka terimalah serta amalkan dan apa yang
dilarangnya bagimu tinggalkanlah." (Surah al-Hasyr, ayat 7).
Kedua-dua ayat itu menjelaskan tentang kedudukan
sunnah, perakuan yang dijelaskan dalam al-Quran yang tidak boleh
dipertikaikan.
Seperti sedia maklum, perintah atau hukum
dalam al-Quran tidak dijelaskan secara sepenuhnya, terutama dalam hal yang
memerlukan perlakuan sebagai syaratnya. Contohnya, dalam melaksanakan
arahan menunaikan sembahyang. Hukum yang dinyatakan dalam al-Quran hanya
menyebut mengenai perintah mengerjakan sembahyang, tidak lebih dari itu.
Justeru, tanpa penjelasan daripada Nabi
Muhammad bagaimana kita boleh melakukan sembahayang itu, dari pergerakan,
bacaan, tempoh masa dan sebagainya. Dengan kata lain, sesiapa yang
bersembahayang seperti mana apa yang dilakukan sekarang, sebenarnya telah
mengiktiraf sunnah sebagai sumber hukum.
Perhatikan pula ayat ke 3 surah al-Maidah
yang bermaksud: "Diharamkan ke atas kamu bangkai dan
darah." Tanpa penjelasan dari Nabi Muhammad, tentulah kita tidak
dapat makan hidupan air dan hidup kecil yang tidak dapat
disembelih. Namun, kekeliruan itu dijelaskan oleh Nabi Muhammad melalui
hadis yang bermaksud: "Dihalalkan untuk kami ikan dan belalang."
Dengan kata lain, tanpa adanya hadis, sukar
untuk melaksanakan apa yang tercatat dalam al-Quran. Cuba kita bayangkan,
bagaimanakah hendak memahami al-Quran jika tanpa bersandarkan kepada hadis yang
menjelaskan perkara-perkara itu.
Dakwaan golongan antihadis bahawa al-Quran
telah lengkap, seperti mana firman Allah dalam surah al-Anam ayat 38 tidak
boleh dijadikan hujah untuk menolak hadis. Maksud ayat itu; "Dan kami
tidak alpakan sesuatu pun di dalam al-Kitab."
Yang dimaksudkan tidak 'alpakan sesuatu
pun' bermakna ajaran Islam lengkap dalam segenap aspek kehidupan, tetapi tidak
pula 'lengkap' dalam menunjukkan secara praktikal. Pelaksanaan sesuatu ibadat
mesti tepat dan betul. Ia tidak boleh agak-agak. Justeru itu perlu
kepada orang yang diutuskan khusus, iaitu Nabi Muhammad untuk menunjukkan
secara praktikal.
Nabi Muhammad diutuskan oleh Allah untuk
menyeru manusia mentauhid-Nya dan menunjukkan panduan hidup yang
sempurna.
Firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 21
bermaksud: "Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu
contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan)
Allah dan (balasan baik) hari akhirat."
Nabi Muhammad tidak akan melakukan atau
berkata-kata melainkan itu adalah perkara yang mendatangkan kebaikan yang
diperinthkan oleh Allah. Baginda tidak ada kepentingan peribadi atau untuk
keluarga. Baginda bercakap perkara yang benar biarpun pahit untuk
diungkapkan.
Sifat mulia Rasulullah diamalkan sejak
kecil lagi hingga meningkat remaja dan seterusnya diangkat menjadi pesuruh-Nya
ketika usia menginjak 40 tahun. Di kalangan orang kafir Quraiys
mengiktiraf kejujuran Rasulullah dan digelar al-Amin. Mereka menerima
semua kata-kata atau ucapan Nabi Muhammad, kecuali berkaitan seruan agar
meninggalkan agama asal mereka.
Maka, sesiapa yang menolak sunah, sikap mereka
tidak ubah seperti kafir Quraiys. Mana mungkin kita hanya memilih al-Quran
dan menolak sunah, sedangkan jelas bahawa apa yang dilakukan oleh Rasulullah
adalah sepertimana yang diperintahkan oleh Allah.
Perintah Allah agar mentaati Rasulullah
dengan jelas mengarahkan agar manusia mentaati dan menuruti arahan
Rasulullah. Arahan ini terkandung dalam firman-Nya yang bermaksud:
"Katakanlah: Taati Allah dan Rasul, jika kamu berpaling sesungguhnya Allah
tidak menyukai orang-orang kafir." (Surah Ali Imran, ayat 32).
Perintah itu termasuk dalam segala hal,
kerana tidak ada penjelasan bahawa yang perlu taat dan patuh itu hanya dalam
soal-soal tertentu. Jika ada pengecualian dalam mentaati Nabi Muhammad,
maka sudah pasti ada ayat lain yang menjelaskan perkara itu.
Sesungguhnya akhlak Nabi Muhammad adalah
berpandukan al-Quran dan panduan secara langsung dari Allah. Jadi, tidak
mungkin Allah 'membenar' Nabi Muhammad melakukan sesuatu ikut sesuka hati
saja.
Bahkan dalam al-Quran dijelaskan teguran
langsung Allah terhadap Nabi Muhammad dalam perkara tertentu. Ini
membuktikan betapa Allah membimbing Nabi Muhmmad secara langsung dalam
menentukan sesuatu perkara hukum.
Perjuangan golongan antihadis hanya ingin
menggunakan al-Quran sebagai sumber hukum sebenarnya terang-terang menolak
'hukum' yang telah diarahkan oleh Allah agar mentaati Rasulullah. Mereka tidak
mentaati Nabi Muhammad, yakni tidak mahu menerima hadis, bermakna mereka tidak
mengikut al-Quran.
Para ulama telah memutuskan perlunya hadis
dalam menentukan dan menjelaskan soal hukum agama. Hukum agama akan
'tergantung' tidak ada panduan untuk dilakukan jika tidak ada hadith yang
menjelaskan mengenainya.
Sudah ijmak umat Islam sepanjang zaman
merujuk kepada sunah atas sifatnya sebagai sumber hukum syarak bersama
al-Quran.
Ulama sepanjang zaman telah berpegang
kepada kaedah ini. Sedangkan gerakan antihadis baru saja timbul. Dalam apa jua
kaedah, keputusan banyak itu betul berbanding yang sedikit.
Berdasarkan lojik akal tentu dapat menerima
hakikat bahawa sunah diperlukan dalam menjelaskan hukum. Cuba fikirkan,
apa yang dapat dilakukan jika hanya berpandukan kepada al-Quran
semata-mata. Setiap perkara memerlukan kepada penjelasan dan penambahan
maklumat untuk membolehkan sesuatu difahami dan diamalkan.
Al-Quran tidak dapat berkata-kata atau
menjelaskan sendiri sebarang permasalahan yang dihadapi. Maka itu perlu
ada orang yang arif atau diberi kuasa untuk menjelaskannya. Maka, Nabi
Muhammad adalah orang yang dipertanggungjawabkan oleh Allah untuk melaksanakan
tugas itu.
Sebab itu, ayat-ayat al-Quran tidak lagi
diturunkan selepas kewafatan Nabi Muhmmad kerana satu-satunya insan yang layak
untuk menerima dan seterusnya menjelaskannya kepada manusia menganai sesuatu
ayat itu hanyalah Rasulullah.
Golongan antihadis perlu menggunakan kebijaksanaan
akal lojik dan membuat keputusan berpandukan kepada kebenaran. Golongan ini
menunaikan sembahyang berdasarkan apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah, bukan
berpandukan al-Quran. Al-Quran hanya menjelaskan hukum menyuruh menunaikan
sembahyang.
No comments:
Post a Comment