Akademi Fiqh OIC yang bersidang di
Kuwait pada 1-6 Jamadil Awwal 1409H / 10-15 Disember 1988 memutuskan prinsip
asas al-Quran dan Sunah adalah setiap individu bebas berjual beli.
Ia berdasarkan prinsip dalam surah an-Nisa
ayat 29 yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman, janganlah kamu makan harta
sesama kamu dengan cara yang salah kecuali dengan jual beli suka sama suka”
Diputuskan juga tidak ada had keuntungan
atas seseorang peniaga dalam sesuatu transaksi. Secara umumnya bergantung
kepada peniaga, industri, konsep perniagaan dan barang jualan. Peniaga juga
perlu menitik berat etika perniagaan Islam yang sewajarnya
Dalam perniagaan, Islam melarang perbuatan
jahat seperti penipuan, pemalsuan, menyorokkan maklumat penting, monopoli dan
tindakan yang memberi kesan buruk dalam masyarakat.
Kerajaan juga tidak boleh terlibat dalam
menetapkan harga sesuatu barang kecuali dalam keadaan tertentu (seperti untuk
memecahkan monopoli, kartel perniagaan yang berpakat menaikkan harga).
Dalam keadaan tersebut, kerajaan perlu
masuk campur untuk menghapuskan perbuatan jahat tersebut.
Hadis Anas bin Malik, dia berkata: “Harga
barang telah menjadi mahal di Madinah pada suatu ketika zaman Rasulullah SAW.
Maka orang ramai pun berkata: “Wahai Rasulullah! Harga barang telah mahal,
tetapkan harga untuk kami.
“Jawab Rasulullah SAW: “Sesungguhnya Allah,
Dialah yang menetapkan harga, yang menyempit dan melimpahkan (kurniaan), yang
maha memberi rezeki. Sesungguhnya aku berharap untuk menemui Allah dalam
keadaan tiada seorang pun dalam kalangan kamu yang menuntut daripadaku haknya
yang dizalimi sama ada pada darah atau harta”. (Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud, Tirmizi
dan Ibn Majah. Dinilai sahih oleh al-Albani)
Ertinya, jika kenaikan itu bukan disebabkan
perancangan buruk manusia, tetapi secara semula jadi yang jika ditetapkan harga
barang akan menzalimi para peniaga, maka hadis ini dipakai dalam suasana yang
seperti itu. Ertinya haram menetapkan harga barang.
Namun, jika naik turun harga tidak semula jadi,
ada unsur permainan harga maka seperti mana peniaga tidak boleh dizalimi,
demikian pembeli juga tidak boleh dizalimi. Kerajaan menjaga keadilan untuk
kedua pihak.
Justeru Islam melarang monopoli yang zalim
seperti sorok barang. Jika kezaliman berlaku, pemerintah boleh masuk campur
menetapkan harga barang. Inilah yang sarjana seperti Ibn al-‘Arabi sebut:
"Sebenarnya, harus menetapkan harga
dan mengawal urusan dengan suatu undang-undang yang tidak menzalimi kedua belah
pihak (peniaga dan pembeli). Apa yang disebut oleh al-Mustafa (Nabi SAW) adalah
benar, apa yang dilakukannya adalah tepat, namun itu untuk yang betul niat dan
agama mereka. Adapun kaum yang berhasrat memakan harta dan menyusahkan orang
ramai, maka pintu (peraturan) Allah adalah luas dan hukum dilaksanakan". (
Al-Munawi, Faidh al-Qadir, 2/337. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah) .
Menariknya, Lajnah Fatwa Arab Saudi (fatwa
12076) juga membolehkan menetapkan harga barang dan tidak membenarkan seseorang
sewenang-wenang menaikkan harga barang yang ditetapkan penguasa.
No comments:
Post a Comment