Akta Tanah (Kawasan Penempatan Berkelompok)
1960 atau lebih dikenali Akta GSA bertujuan memastikan keseragaman
undang-undang dan dasar bagi tujuan pelaksanaan kawasan penempatan berkelompok
dan syarat-syarat untuk pemberimilikan dan penempatan tanah di kawasan tersebut
serta perkara-perkara lain yang berkaitan.
Akta ini telah dipinda pada tahun 2002 dan
berkuatkuasa pada 26 Disember 2002. Rentetan daripada pindaan yang telah
dilakukan, pemilikan di kawasan luar bandar di bawah Akta Kawasan Penempatan
Berkelompok boleh diberimilik dan dipegang bersama antara tidak lebih daripada
dua orang pemilik.
Seksyen yang telah dipinda ialah Seksyen 7,
Seksyen12, Seksyen14, Seksyen15. Sementara Seksyen16 telah dikeluarkan daripada
Akta tersebut. Borang AA telah diperkenalkan sebagai satu borang baru yang
perlu diisi dalam kes pemindahan bahagian milik persendirian kepada isteri,
bekas isteri atau saudara pemilik.
Lazimnya pihak pentadbir Felda di
tanah-tanah rancangan menggunakan Akta GSA, bagi menghalang peneroka
melaksanakan sebarang aktiviti yang tidak dibenarkan agensi tersebut.
Ringkasan fakta berkaitan GSA:
- 1960: Tun Razak mencadangkan GSA untuk
panduan kerajaan negeri membangunkan sosio-ekonomi rakyat melalui pembangunan
tanah.
- Tanah akan dibahagikan kepada rakyat untuk
membasmi kemiskinan dan membangunkan negara.
- Peserta/ peneroka dibenarkan membayar kos
pembangunan tanah secara beransur-ansur tanpa menjejaskan hak mendapatkan geran
hak milik.
- Felda dilantik sebagai agensi pengelola
rancangan sehingga peneroka mendapat hak milik tanah (geran).
- Kerajaan negeri masih mempunyai hak
terhadap tanah malah menurut GSA pelantikan pengurus Felda mesti mendapat izin
daripada kerajaan negeri.
- Felda juga disyaratkan mesti mendapatkan
kelulusan kerajaan negeri sebelum boleh menggubal sebarang dasar/polisi
undang-undang kecil berkaitan penyeliaan ladang dan peneroka.
- Namun Felda telah menggubal banyak
peraturan perjanjian yang menindas peneroka.
- GSA tidak membenarkan Felda memiliki
tanah yang diberikan oleh kerajaan negeri kerana Felda hanya dilantik sebagai
pengurus dan pemberian tanah adalah untuk mewujudkan kawasan penempatan
berkelompok yang didiami oleh peneroka atau secara pemilikan saham koperasi.
- Sebaliknya Felda telah mengambil tanah
tersebut untuk diusahakan sendiri dengan menubuhkan Felda Plantation Sdn. Bhd.
Tindakan itu menyebabkan kerugian kepada kerajaan negeri dan ramai rakyat
hilang hak sebagai peneroka.
- Di bawah Akta GSA, hanya pentadbir tanah
yang berhak memutuskan sama ada peneroka boleh dikeluarkan dari tanah rancangan
tertakluk kepada bukti nyata pelanggaran Akta GSA atau menduduki tanah
rancangan secara haram, sehingga dia mendapat hak milik. Sekiranya peneroka
telah mendapat hak milik, maka dia tertakluk kepada Kanun Tanah Negara 1965 sama
seperti tanah lain.
- Peneroka berhak mendapat geran atau hak
milik tanah setelah menyelesaikan CAC. CAC ialah bayaran premium, upah ukur dan
batu sempadan. Tindakan Felda melewat-lewatkan pemberian geran walaupun setelah
peneroka melangsaikan hutang bayaran kembali adalah bertentangan dengan GSA.
Malah GSA membenarkan pemberian hak milik kepada peneroka walaupun hutang
Bayaran Kembali belum langsai.
No comments:
Post a Comment