Kemenjadian murid membawa maksud perihal
murid di dalam bidang akademik, kokurikulum serta pembangunan sahsiah yang
membawa kejayaan kepada sesebuah sekolah dalam menghasilkan pendidikan yang
berkualiti tinggi.
Kemerjadian murid juga didefiniskan sebagai
indikator penerimaan ilmu yang dapat diukur melalui perubahan tingkah laku dan
proses ini berteruskan sehingga ke akhir persekolahan.
Termalogi atau rangkai kata
" kemenjadian murid" mula digunapakai oleh Datuk Abd Rahim Tahir,
mantan Pengarah Pelajaran Terengganu yang juga mantan Ketua Jemaah Nazir
Malaysia. Seringkali dalam ucapan serta pidatonya yang hebat serta kertas
penulisan beliau, termalogi "kemenjadian murid" diulang sebut dengan
penuh pengertian biarpun tidak kurang suara dan wajah sinis memandangnya.
Apabila beliau menjadi Ketua Jemaah Nazir
"kemenjadian murid" diangkat menjadi salah satu fokus dalam Standard
Kualiti Pendidikan Malaysia dan digunapakai hingga kini secara formaliti.
Secara mudahnya "kemenjadian
murid" itu adalah "outcome" atau rupa bentuk insan yang kita
mahu hasilkan daripada kerja buat kita mendidik sama ada ianya
benar-benar terjadi dengan sempurna, kurang sempurna atau tidak menjadi
langsung. Rupa bentuk insan yang kita mahukan itu telah digaris secara sempurna
dan bertulis dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha
berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani.
Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab,
berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) ialah
keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat
penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan,
berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu.
Bagi menghadapi persaingan global yang
semakin sengit dalam persekitaran ekonomi yang dipacu oleh inovasi, Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) telah memberi penekanan terhadap KBAT dalam sistem
persekolahan. Pelaksanaan KBAT dalam sistem persekolahan menggunakan pendekatan
yang menyeluruh dan sistematik.
No comments:
Post a Comment