Landasan kereta api merentas dari utara sehingga selatan,
dan turut melalui pentai timur. Perkhidmatan kereta api menjadi pengangkutan
utama menghubungan bandar, pekan dan kampung, terpaksa melalui kawasan hutan
tebal untuk ke satu-satu destinasi.
Pada zaman darurat (1948-1960), perkhidmatan kereta api
sering menjadi sasaran serangan atau gangguan yang dilakukan oleh komunis.
Serangan itu dilakukan untuk menimbulkan keadaan huru-hara
dan rasa tidak yakin rakyat kepada kerajaan yang dianggap tidak mampu menjaga
keselamatan mereka.
Banyak kerosakan dan kerugian ditanggung oleh Keretapi Tanah
Melayu (KTM) sepanjang tempoh darurat. Antara bentuk sabotaj yang dilakukan
oleh komunis terhadap perkhidmatan kereta api ialah tambak ke arah gerabak,
memusnahkan stesen, merosakkan alat telekomunikasi atau semboyan, merosakkan
landasan, merosakan lokomotif dan gerabak dan macam-macam kacar gangu
dilakukan.
Biarpun berdepan ancaman dan kacar gangu oleh komunis,
perkhidmatan kereta api tetapi diteruskan kerana ia satu bentuk pengangkutan
penting pada ketika itu. Ia bukan sahaja memudahkan rakyat bergerak ke
satu-satu destinasi, tetapi juga untuk mengangkut barang khususnya hasil bumi
seperti biji timah, biji besi dan kayu balak untuk dieksport.
No comments:
Post a Comment