Imam
al-Ghazali menjelaskan tiga perkara yang perlu direbut melalui perkahwinan
iaitu ketenangan, mendapat zuriat dan setiap perbelanjaan atau usaha yang
ditanggung untuk keluarganya dianggap sebagai sedekah.
Institusi
perkahwinan membentuk sebuah keluarga, mengandungi suami dan isteri, kemudian
kelahiran anak-anak. Rasulullah gembira dan menggalakkan umatnya berkahwin
serta mempunyai anak. Anak adalah sumber kegembiraan dan pelaburan untuk
kebahagian di dunia serta akhirat.
Anak adalah penerus kelangsungan
agama. Melalui zuriat berterusan dari generasi ke generasi, maka penyebaran dan
pengamalan agama akan berterusan hingga ke hari kiamat. Sebab itu Rasulullah
menyuruh berkahwin dan mempunyai anak.
Sebab itu Rasulullah sering
menegaskan bahawa berkahwin dan mempunyai anak pinak adalah sunahnya. Setiap
apa yang dilakukan berkaitan hidup rumah tangga dikira ibadah dan sedekah. Mencari
rezeki untuk isteri dan keluarga dikira fisabilillah.
Justeru, baginda menganggap mereka
yang sengaja tidak mahu berkahwin tanpa alasan syarie sebagai bukan di kalangan
umatnya. Rasulullah bersabda bermaksud: “Barangsiapa tidak menyukai sunnahku,
dia bukan daripadaku (umatku). Berkahwin adalah sunnahku kerana itu siapa
mengasihiku, hendaklah dia melaksanakan sunahku.” (Hadis Ahmad).
Bagainda
pernah melahirkan rasa sedih apabila mengetahui seorang sahabat meninggal dunia
ketika masih bujang. Sahabat itu dikatakan mendapat kurang martabatnya di sisi
Allah, biarpun semasa hayatnya dia tergolong mereka yang kuat beribadat dan
taat kepada perintah Allah dan Rasulullah.
Ibnu
Masud pernah berkata bahawa sekiranya isterinya meninggal dunia, dan dia
mempunyai sepuluh hari untuk hidup, dia akan berkahwin kerana tidak mahu mati
dalam keadaan bujang.
Rasulullah
pernah menyatakan kepada seorang sahabat yang tidak berkahwin sebagai termasuk
saudara syaitan dan mengikut pendeta (paderi) Nasrani. Maka Rasulullah terus menyuruhnya agar bersegera berkahwin dan bersama-sama
sebahagian daripada saudara Islam.
Allah menurunkan ayat al-Quran
menjawab mengenai sikap sesetengah orang yang tidak mahu berkahwin. Pada zaman
Rasulullah ada pada sahabat tidak mahu berkahwin kerana ingin memberi tumpuan
sepenuhnya beribadat kepada Allah. Mereka tidak mahu berkahwin kerana apabila
ada isteri, banyak masa dihabiskan bersama isteri dan menyebabkan lalai
daripada memperbanyakan ibadah.
Sebenarnya berkahwin dianggap satu
jalan memudahkan kehidupan. Orang berkahwin mendapat balasan kebaikan yang
banyak kerana digandakan dan ditambah dengan rahmat Allah setiap amalan
dilakukan.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila
seorang isteri mendirikan solat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramadan,
memelihara kehormatan serta menutup aurat dan taat kepada suami, lebih berhak
baginya masuk ke syurga dari sebarang pintu yang dia kehendaki.” (Hadis riwayat
Ibnu Hibban).
Ini bermakna umat Islam ‘wajib’
berkahwin agar tergolong sebagai umat Rasulullah di akhirat. Umat Rasulullah
mempunyai banyak kelebihan di akhirat berbanding umat-umat nabi lain. Antara
kelebihan umat Rasulullah ialah awal dihisab sebelum umat lain. Selain itu
syafaat Rasulullah amat besar maknanya.
Hakikatnya, walaupun perkahwinan
amat digalakkan, ia masih terikat dengan hukum harus, wajib dan haram. Harus
berkahwin apabila seseorang mempunyai kemampuan dan kehendak seks yang normal. Hukumnya
berpindah menjadi wajib sekiranya mempunyai kemampuan seks yang tinggi dan
boleh terjebak dalam maksiat jika tidak berkahwin.
Manakala haram berkahwin jika
mempunyai niat untuk menzalimi pasangan atau diketahui akan berlaku sesuatu
musibah seperti jangkitan penyakit bahaya akibat perkahwinan itu.
Ganjaran dan janji kebaikan
disediakan bagi umat merelisasikan perkahwinan kerana ia bukan perkara kecil. Tanggungjawab
dalam perkahwinan amat besar. Sebab itu tidak boleh dilakukan
terburu-buru.
Lelaki dan perempuan yang bersetuju
membentuk ikatan perkahwinan secara mutlaknya telah bersetuju menjalankan
amanah dan tanggungjawab antara suami dan isteri. Suami dan isteri mempunyai
tanggungjawab masing-masing.
Lelaki sebagai suami mempunyai
tanggungjawab lebih berat berbanding perempuan sebagai isteri. Suami menjadi
pemimpin rumahtangga dan bertanggungjawab menyediakan nafkah keperluan bagi
isteri dan keluarga.
Justeru, suami diingatkan agar
menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab. Kesediaan menjadi suami bermakna
bersedia menjalankan tanggungjawab. Tanggungjawab adalah amanah yang bukan
sekadar antara isteri, tetapi terhadap Allah.
Perkahwinan tidak boleh dilangsungkan
dengan ambil mudah dan mengikut hawa nafsu semata-mata. Banyak syarat dan
persiapan praperkahwinan perlu diambil kira sebelum melangsungkan perkahwinan.
Perkara pertama perlu diambil kira
ialah jodoh sesuai dijadikan pasangan. Ikatan perkahwinan merupakan perkongsian
hidup dalam segenap segi sehingga ke akhir hayat. Justeru, soal memilih
pasangan perlu teliti dan mengambil kira segenap aspek.
Ramai pasangan ‘serasi’ tetapi belum
tiba masa sesuai untuk memasuki gerbang perkahwinan disebabkan beberapa
halangan.
Halangan pertama dihadapi ialah
takrif usia yang masih terlalu muda. Walaupun secara seksualnya mereka ‘mampu’
berkahwin, tetapi belum sesuai disebabkan masih belajar, tiada pekerjaan dan
cinta monyet.
Ramai pasangan muda masih bawah
tanggungan ibu bapa tanpa sebarang pekerjaan telah merancang untuk berkahwin. Mereka
merancang berkahwin bukan atas kesedaran agama, tetapi sekadar memenuhi
tuntutan nafsu.
Sekiranya perkahwinan diteruskan
akan menimbulkan masalah kepada pasangan dan keluarga kedua-dua pihak. Ramai
pasangan suami isteri bercerai setelah beberapa tahun mendirikan rumahtangga
disebabkan tidak dapat menyelesaikan masalah yang timbul disebabkan perkahwinan
tergesa-gesa itu.
Mereka yang belum berkahwin
hendaklah bersegera berkahwin dan jangan takut dengan cabaran perkahwinan. Sekiranya
takut menampuh alam perkahwinan disebabkan ngeri dengan pengalaman kegagalan
perkahwinan melibatkan ibu, saudara dan rakan-rakan, anggaplah sebagai satu
peringatan bagi lebih berhati-hati dan bersedia menghadapi cabaran
berumahtangga.
No comments:
Post a Comment