Terusan Panama adalah laluan air buatan
sepanjang 82 kilometer di Panama yang menghubungkan Lautan Atlantik dengan
Lautan Pasifik melintasi Segenting Panama dan merupakan laluan perdagangan
maritim.
Jalan pintas Terusan Panama sangat
mengurangi waktu bagi kapal untuk melakukan perjalanan antara Lautan Atlantik
dan Pasifik, memungkinkan mereka untuk menghindari laluan yang panjang dan
berbahaya di sekitar hujung paling selatan Amerika Selatan melalui Selat
Drak atau Selat Magellan.
Rancangan untuk membuat sebuah terusan di
Segenting Panama pertama kali dicetuskan oleh Raja Charles V dari
Sepanyol pada tahun 1524 untuk mempermudah laluan kapal, terutama
yang membawa emas.
Walaupun sudah ada hasil kajian dan
rancangan pembinaan pada tahun 1529, keadaan politik dan teknologi pada ketika
itu masih belum memungkinkan pembinaanya.
Kejayaan pembukaan Terusan Suez pada tahun
1869 hasil kepakaran jurutera Ferdinand de Lesseps dari Perancis, Terusan
Panama mula dibina pada 1 Januari 1880. Namun, pembinaannya terhenti pada 1893
disebabkan acaman penyakit yang menyebabkan banyak pekerja meninggal dunia.
Pembinaanya diteruskan pada 1904 oleh
Amerika Syarikat yang ketika itu dipimpin oleh Theodore Roosevelt hasil
persefahaman dengan kerajaan Panama yang baharu mencapai kemerdekaan daripada
penguasaan Colombia hasil penglibatan Amerika Syarikat.
Penyambungan projek yang bermula pada 4 Mei
1904 itu mengambil masa selama 10 tahun dan 25 ribu pekerja berusaha siang malam
untuk disiapkan apabila ia dibuka secara rasmi pada 15 Ogos 1914. Kapal bernama
Ancon merupakan kapal pertama melalui Terusan Panama sepenuhnya. Kos
pembinaannya kira-kira $350 juta dolar Amerika Syarikat.
Terusan Panama serta kewasan sekitarnya dikawal
atau dikuasai oleh Amerika Syarikat sehingga 31 Disember 1979 setelah Presiden
Amerika Syarikat, Jimmy Carter telah menandatangi Perjanjian Torrijos pada 7
September 1977.
Mulai 31 Disember 1979, Terusan Panama
dikendali dan dikuasai oleh Pihak Berkuasa Terusan Panama.
Untuk melepasi Terusan Panama, setiap kapal
perlu melalui tiga buah kunci air dan purata pelayaran mengambil masa kira-kira
9 jam.
Tiga kunci air tersebut ialah Kunci Air
Gatun, Kunci Air Pedro Miguel dan Kunci Air Miraflores.
Kapal yang datang dari arah Lautan Atlantik
akan memasuki Kunci Air Gatun. Di Kunci Air Gatun, ketinggian air akan ditambah
sehingga mencapai 26 meter dan laluan akan dibuka untuk memasuki Tasik Gatun.
Kapal kemudian melintasi Tasik Gatun sepanjang 37 kilometer dan Gaillard Cut
(Culebra) sepanjang 13 kilometer hingga tiba di Kunci Air Pedro Miguel.
Sesampai di Kunci Air Pedro Miguel, paras air
akan menurun sekitar sembilan meter Kapal kemudian meneruskan pelayaran menuju Tasik
Miraflores. Tasik ini lebih kecil berbanding Tasik Gatun.
Apabila memasuki Kunci Air Miraflores, kapal
akan diturunkan hingga sejajar dengan tinggi permukaan dan kemudian akan
kembali berlayar bebas ke Lautan Pasifik.
Jarak dari Kunci Air Gatun ke Kunci Air Miraflorest
mencapai 80 kilomter. Setiap memasuki kunci air, kapal akan ditarik oleh
semacam kereta dari sisi sisi kanal untuk menjaga kedudukannya.
Tahun 2007 lalu, keluasan kunci air Terusan
Panama mulai diperluas. Ukuran asal 305 meter panjang dan lebar 33,5 m, suatu
ukuran yang difikirkan telah terlalu besar pada tahun 1914, ukuran ini sudah
tidak sesuai untuk kapal-kapal pembawa kontena dan gas cecair besar maupun
kapal-kapal induk atau pengangkut pesawat terbesar Amerika Syarikat.
Contohnya, kapal pesiar “Queen Elizabeth 2″,
ketika melalui terusan hanya ada ruang 75 cm dari sisi badan kapal hingga
dinding tebing di kedua sisinya. Kapal tempur Amerika Syarikat “New Jersey”
menyisakan ruang tidak sampai 25 cm di kedua sisinya.
Kira-kira 14,000 kapal belayar melalui
Terusan Panama setiap tahun, menyumbang kira-kira enam peratus daripada
perdagangan dunia.
No comments:
Post a Comment