Monday, 16 July 2018

MASJID DIJADIKAN DESTINASI PELANCONG

Salah satu produk pelancongan berkembang pesat sekarang ialah pelancongan keagamaan. Penduduk Malaysia yang pelbagai kaum dan agama, memberi kelebihan dari segi pelancongan keagamaan.

Banyak negara kini mempromosikan pusat dan tempat sejarah sesuatu agama. Pengunjung ke destinasi tersebut tidak semestinya penganut agama berkenaan, tetapi juga penganut agama lain yang ingin melihat nilai sejarah dan senibina. Contoh destinasi pelancongan berkaitan agama di negara kita ialah Masjid Negara dan kuil Hindu di Batu Cave. 

Dalam Islam, melancong satu amalan digalakkan untuk mendapat manfaat berkaitannya. Firman Allah SWT yang bermaksud: ”Pergilah berjalan (mengembara) di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana akibat orang yang mendustai Allah.” (Surah al-Anam, ayat 11).

Allah SWT menyuruh kita melancong agar dapat melihat keunikan ciptaan alam dan budaya sesuatu kaum. Setiap tempat mempunyai perbezaan dari segi penciptaan alam semulajadi dan penduduknya. Pengalaman yang diperoleh melalui pelancongan diharapkan dapat menyedarkan betapa hebatnya penciptaan Allah SWT.

Masjid merupakan antara lokasi yang dijadikan destinasi pelancongan. Sudah banyak masjid di negara kita menjadi destinasi pelancong tempatan dan luar negara seperti Masjid Negara (Kuala Lumpur), Masjid Putra (Putrajaya), Masjid Kristal (Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu), Masjid Ubudiah (Kuala Kangsar, Perak) Masjid Kampungg Laut (Nilam Puri, Kelantan) dan Masjid Ulu Melaka di Melaka.

Namun, timbul persoalan kewajaran masjid dijadikan destinasi pelancongan melibatkan bukan Islam. Kehadiran pelancong bukan Islam dibimbangi boleh menjejaskan kesucian masjid yang menjadi rumah Allah SWT serta mengganggu ahli jamaah yang ingin melakukan ibadat.  

Perbincangan mengenai hukum bukan Islam memasuki masjid telah lama diperdebatkan di kalangan ulama. Kebanyakan ulama dalam Mazhab Syafie berpendapat harus atau tidak ditegah orang bukan Islam memasuki atau berada di dalam masjid untuk niat atau keperluan tertentu. 

Bagaimanapun, orang bukan Islam dilarang secara mutlak memasuki Masjidil Haram. Firman Allah SWT dalam surah a-Taubah, ayat 28 yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman. Sesungguhnya (kepercayaan) orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid al-Haram.”

Pendapat mengatakan bukan Islam harus memasuki masjid selain Masjidil Haram berdasarkan hadis diriwayatkan Bukhari yang menceritakan mengenai seorang tawanan perang, Tsumamah Utsaal yang belum memeluk Islam diikat di tiang di dalam sebuah masjid.

Berdasarkan hadis ini, nyata bahawa jika tindakan membawa seseorang bukan Islam ke dalam masjid menjadi satu kesalahan tentu sekali Rasulullah SAW akan menegur tindakan sahabat membawa masuk ke dalam masjid itu.

Bagaimanapun, ini tidak bermakna bukan Islam bebas keluar masuk masjid tanpa kawalan. Sebab itu, lawatan bukan Islam ke masjid perlu dilakukan secara tertib dan sebolehnya di bawah kawalan atau bimbingan pemandu pelancong. 

Tindakan ini bagi menjamin dan memelihara kesucian masjid. Pengurusan masjid perlu membuat peraturan yang sesuai seperti dimestikan menutup aurat, tidak membuat bising, menjaga kebersihan serta menentukan masa agar tidak mengganggu umat Islam menunaikan ibadah.

Peraturan itu juga sebenarnya terpakai untuk pelancong yang beragama Islam. Ini memandangkan, institusi masjid perlu dijadikan contoh dalam pengurusan, peraturan, kebersihan, saling menghormati dan sebagainya. 

Di sebalik kecenderungan besar pelancong bukan Islam terhadap produk pelancongan berasaskan keagamaan ini, maka sewajarnya umat Islam mengambil kesempatan memperluaskan pengetahuan mengenai Islam melalui pelancongan.

No comments:

Post a Comment