Kos pembinaan Projek Laluan Rel Pantai Timur
(ECRL) yang menghubungkan negeri-negeri di Pantai Timur sepanjang 665 kilometer
(km) dijimatkan sebanyak RM11.01 bilion hasil beberapa siri rundingan semula
kontrak ECRL yang telah dimuktamadkan pada 2019 dan 2022.
Dengan kata lain, penjimatan itu bukan hasil
serta merta setelah penubuhan Kerajaan Perpaduan. Usaha untuk pengurangan itu
telah diusahaan empat tahun lalu dan melalui beberapa siri rundingan.
Penjimatan itu juga bukan pengurangan bayaran
kepada pemaju berdasarkan kepada kelulusan asal, tetapi melibatkan pengurangan
apa yang perlu dibuat oleh pemaju, iaitu persetujuan baharu berdasarkan skop
kerja baharu. Contohnya, pengurangan bilangan stesen yang perlu dibina telah
banyak mengurangkan kos pembinaan.
Pengurangan kos pembinaan melibatkan
pelaksanaan Kejuruteraan Nilai yang menyeluruh dan penjajaran semula landasan
ECRL pada Seksyen C membabitkan Temerloh-Serendah-Pelabuhan Klang.
Untuk makluman, Kos Pembangunan Keseluruhan
untuk ECRL 1.0 adalah berjumlah RM85.97 bilion merangkumi kos pembinaan sebanyak
RM66.78 bilion dan kos pembangunan lain seperti Faedah Semasa Pembinaan
pengambilan tanah, pemindahan utiliti dan yuran sambungan dan perbelanjaan
mengurus berjumlah RM19.19 bilion.
Sebagai perbandingan, Kos Pembangunan
Keseluruhan untuk ECRL 3.0 yang sedang dalam pembinaan kini dianggarkan
berjumlah RM74.96 bilion, terdiri daripada kos pembinaan yang jauh lebih rendah
iaitu sebanyak RM50.27 bilion.
Manakala, kos pembangunan lain seperti
Faedah Semasa Pembinaan, pengambilan tanah, pemindahan utiliti serta yuran
sambungan dan perbelanjaan mengurus adalah berjumlah RM24.69 bilion.
Ia melibatkan iaitu pembinaan rel sepanjang
665km dari Kota Bharu ke Pelabuhan Klang, pembinaan 20 stesen, pembinaan
Serendah Bypass yang melancarkan pergerakan kargo dari utara serta pemanjangan
rel dari Stesen Jalan Kastam ke kedua-dua terminal Westport dan Northport.
No comments:
Post a Comment