Sunday 5 January 2020

IKAN BEKOK PEMBUKA SELERA

Permintaan terhadap ikan bekok atau bengkak semakin tinggi. Ikan bekok adalah ikan yang diproses hasil rendaman bersama garam semalaman sebelum dijemur selama empat jam di bawah sinar matahari.

Namun ada juga pembuat ikan bekok hanya merendam ikan yang telah disiang dan dibersihkan hanya selama 30 hingga satu jam di dalam air garam yang dicampur dengan cuka sebelum dijemur seharian. Ini bagi menimbulkan rasa masin, lemak dan masam yang seimbang.

Sebelum dimasak, baunya agak kurang menyenangkan. Namun ketika digoreng bau itu berubah menjadi aroma menyelerakan dan rasanya sangat sedap.

Kebiasaannya untuk menghasilkan ikan bengkak menggunakan ikan layur, cencaru, kekek dan gelama.

Ikan bekok tidak terlalu kering dan tidak terlalu basah. Isinya lebih lembut dan tidak keras berbanding ikan kering.

Seperti ikan masin, gelama bekok boleh tahan lama dan tidak mudah rosak jika betul cara ia disimpan.

Ikan gelama sungai atau gelama bengkok lebih sedap berbanding gelama batu dan gelama batang yang banyak terdapat di perairan negara.

Ikan bekok dipercayai mula dikomersialkan penduduk Kampung Pantai Geting, Tumpat. Aktiviti menghasilkan di kampung berkenaan tidak sukar kerana bekalan ikan mudah diperoleh memandangkan ia merupakan perkampungan nelayan.

Dengan itu sesuai sangat Kampung Pantai Geting menerima jolokan kampung ikan bekok kerana di sini satu-satunya tempat pengusahaan ikan bekok secara komersial.

Ikan ini juga amat sesuai untuk orang yang sedang berpantang, baru bersalin, setelah melakukan pembedahan, anak berkhatan dan sebagainya.

Untuk menikmati kulinari tradisi Kelantan itu, ikan bekok goreng dicicah dengan hirisan bawang besar, cili padi dan cuka untuk dinikmati dengan nasi panas.

Bagi memudahkan peminat ikan bekok menikmati menu yang semakin diminati ramai, semakin banyak kedai makan yang menyediakan menu ikan bekok. Bahkan ada kedai makan menggunakan nama 'ikan bekok' sebagai tarikan pelanggan.

No comments:

Post a Comment