Sunday 6 August 2023

BUAT APA DICAKAPKAN UNTUK ELAK DOSA

 
Islam agama contoh. Umatnya adalah umat contoh. Ajaran Islam memberi contoh terbaik dalam segala perkara.
 
Islam bukan sekadar ajaran cakap-cakap, sedangkan tidak dilakukan. Apa perkara kebaikan yang diucapkan, maka perlulah dilakukan. Sesiapa hanya pandai bercakap tetapi tidak melakukan apa yang dicakapkan, maka besarlah dosa kesalahan itu.  
 
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Pada hari kiamat akan dihadirkan seseorang yang kemudian dia dilempar ke dalam neraka, isi perutnya keluar dan terburai hingga dia berputar-putar bagaikan seekor keledai yang berputar-putar menarik mesin gilingnya. Maka penduduk neraka berkumpul mengelilinginya seraya berkata, "Wahai fulan, apa yang terjadi denganmu? Bukankah kamu dahulu orang yang memerintahkan kami berbuat maruf dan melarang kami berbuat munkar?" Orang itu berkata, "Aku memang memerintahkan kalian agar berbuat maruf tapi aku sendiri tidak melaksanakannya dan melarang kalian berbuat munkar, namun malah aku mengerjakannya." (Hadis riwayt Bukhari (3027) dan Muslim (5305)
 
Dahsyatnya hukuman ke atas seseorang yang cakap tidak serupa bikin. Ia bukan sahaja kepada pemimpin, setiap kita juga perlu muhasabah agar menjadi teladan yang baik dan berintegriti.
 
Bercakaplah menyeru kepada kebaikan dan kita berusaha untuk melakukan kebaikan itu. Tegahlah orang melakukan keburukan, dan kita sendiri menjauhkan diri atau menegah diri sendiri daripada melakukan keburukan itu. Ini supaya tidak menjadikan diri sendiri munafik.
 
Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya. Amat besar kebenciannya di sisi ALLAH – kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.” (Surah al-Saf, ayat 2-3).
 

No comments:

Post a Comment