Usman Awan dalam puisinya menulis: Melayu
di tanah Semenanjung luas maknanya. Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu. Banjar
juga disebut Melayu. Minangkabau memang Melayu. Keturunan Aceh adalah Melayu.
Jakun dan Sakai asli Melayu. Arab dan Pakistani, semua Melayu. Mamak dan
Malbari serap ke Melayu. Malah mualaf bertakrif Melayu.
Dari petikan rangkap puisi tersebut, Usman
Awang telah memberi satu takrifan tentang siapa itu Melayu yang disusunnya
dalam baris-baris ayat yang cukup indah.
Takrifan sasterawan agung ini juga
sebenarnya tidak lari dengan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan
berhubung maksud Melayu.
Justeru tidak ada polemik yang harus dipanjangkan tentang takrifan Melayu
kerana sesiapa yang beragama Islam di negara ini juga merupakan Melayu dalam
konteks yang luas.
Namun sedihnya, masih ada lagi yang keliru
apabila menyentuh soal Melayu hinggakan sesetengahnya menganggap perbincangan
berhubung Melayu adalah suatu asabiah sempit. Justeru dapat dilihat bagaimana
suara-suara ke arah penyatuan Melayu masih tidak disambut dengan satu
keghairahan yang diharapkan.
Justeru mengapa ada suara-suara sinis
mempertikaikan kepada usaha-usaha penyatuan umat Melayu.
Golongan ini mempersoalkan mengapa perpaduan Melayu, dan bukan perpaduan Islam?
Sebenarnya Islam sebagai agama tidak perlu disatukan lagi kerana ia risalah
kekal abadi yang dipelihara Allah.
Maka yang perlu kepada perpaduan ialah
orang Islam yang berpecah belah dan untuk menghimpunkan seluruh umat Islam di
dunia ini tentu di luar keupayaan. Jadi di Malaysia kalau tidak Melayu, siapa
lagi yang harus disatukan kerana rebah Melayu maka rebahlah Islam.
Islam mungkin terjejas di Malaysia jika
Melayu selaku pendukungnya rebah. Oleh sebab itu, apa pun halangan
daripada orang Melayu sendiri, ia tidak harus menjadi sebab mengapa gerakan
penyatuan Melayu tidak boleh diusahakan.
Setidak-tidaknya ia penting untuk meniup
kesedaran dan keinsafan bahawa masa sekarang cukup mendesak untuk
mempertahankan segala perkara yang membentuk ketuanan Melayu.
Genarasi baru perlu tahu bagaimana
perkara-perkara yang menjadi asas ketuanan Melayu terutama agama Islam, hak
istimewa Melayu, raja-raja Melayu dan bahasa Melayu kini jelas terancam.
Ancaman terhadap sebenarnya bukan hanya
kerana perkembangan politik semasa yang menyaksikan suara-suara menuntut hak
sama rata semakin jelas kedengaran.
Tetapi kelemahan jati diri Melayu itu sendiri antara puncanya sedangkan selama
446 tahun Melayu dijajah tidak ada pun umat terdahulu menganut Kristian atau
bangga bertutur dalam bahasa penjajah berbanding sekarang.
Biarpun wujudnya ancaman globalisasi yang
menghakis kemelayuan, namun dalam masa yang sama tidak ada sesiapa boleh
menidakkan bahawa perkembangan selepas pilihan raya lalu adalah ancaman
terdekat yang mampu meruntuhkan ketuanan Melayu.
Jika tidak dilakukan sesuatu, tidak
mustahil ketuanan Melayu di negara yang Melayu sendiri adalah penduduk asalnya,
akan lenyap. Sehubungan itu,semua pemimpin Melayu Islam bermuzakarah secara
tertutup dan bijaksana harus diberi perhatian serius.
Ini kerana yang tinggal pada Melayu kini
hanyalah kekuasaan politik biarpun ia semakin terhakis. Maka inilah amanah
terpenting yang dipikul pemimpin politik Melayu sekarang bahawa mereka memikul
tanggungjawab besar untuk memastikan kelangsungan ketuanan Melayu di negara
ini.
Sesungguhnya, masa depan Melayu bergantung
ke mana arah tuju yang dibawa oleh pemimpin kerana akar umbi hanyalah ibarat
gerabak.
Untuk membawa ke jalan yang sepatutnya,
maka pemimpin politik Melayu harus sepakat pada perkara-perkara pokok
membabitkan kepentingan bangsa. Tetapi mencari kesepakatan ini hanya boleh
dilakukan jika ada muzakarah.
Oleh itu, perbezaan ideologi harus
diketepikan dan sebaliknya secara berlapang dada menyahut seruan penyatuan
dengan mengikis sebarang rasa bimbang tidak mendapat sokongan pengundi bukan
Melayu kerana yang mustahak adalah memelihara kepentingan agama, bangsa dan
tanah air.
Pemimpin Melayu harus tahu jangan berpolitik
'hingga menang sorak kampung tergadai'.
No comments:
Post a Comment